על מקסום החלל ומקסום הרווחים: עיצוב חללים מסחריים

על מקסום החלל ומקסום הרווחים: עיצוב חללים מסחריים


עסק מצליח תמיד נע קדימה בשני מישורים – ברובד אחד חתירה למצוינות עסקית ולמקסום הרווחים, וברובד נוסף ביטוי האישיות של העסק ובעליו, שמביאה משהו מיוחד במינו לעולם. עיצוב חללים מסחריים פועל בצורה מיטבית בשני המישורים האלו גם יחד. ברמה אחת השפה העיצובית מבטאת את ייחודיות המותג, ומעניקה לקהל את ההרגשה והחוויה יוצאת הדופן שהעסק מיועד לתת. בו בזמן, העיצוב משרת את העסק ברמה הכלכלית עלי די שימוש בעקרונות העיצוביים לצורך הבאת הלקוחות באופן מיטבי אל מעמד הרכישה, ואל מקסום הרכישה.

העקרונות המובילים בתחום עיצוב חללים מסחריים

עיצוב חללים מסחריים נובע בראש ובראשונה מהבנה עסקית עמוקה בפסיכולוגיית הלקוח, וביצירת חוויית שהות וקנייה אידיאליות. לדוגמה בעת תכנון מסעדה, מתחילים עם חלוקת החלל הבסיסית לאזורים תפעוליים ולאזורי אירוח הלקוחות. האזורים התפעוליים הכוללים את המטבח וזרועותיו, חייבים להיות מתוכננים באופן שמאפשר יעילות מרבית בעבודה, ועמה הוצאת המנות במהירות. 

אומרים שבאוכל מורגשת חווית ההכנה שלו, וככל שעובדי המטבח שמחים ומרוצים בעבודתם כך האוכל יהיה טעים ומשמח יותר לאורחים. מטבח שמתוכנן באופן נוח, אסתטי ופונקציונאלי עבור העובדים, ישרת באופן מיטבי גם את הסועדים. וכמובן שבמטבחים פתוחים כל העקרונות הללו מקבלים משנה תוקף וחשיבות.

 אזור האירוח והישיבה אף הוא דורש חשיבה ותכנון מיוחדים בהתאם לאופי העסק. חלוקה נכונה לאזורים אינטימיים לארוחה זוגית, אזורים מרווחים ופתוחים יותר לארוחות משפחתיות או רבות משתתפים, אזורים נגישים, מקומות שקטים או רועשים יותר באופיים בהתאם לסוגי קהלים  שונים וכן הלאה.

הזרימה בחלל

במסעדה כמו בכל עסק אחר, תכנון זרימת הלקוח בחלל העסק היא קריטית להצלחה. קיימים אינספור עקרונות ושיטות שניתן לציין כחלק מיצירת תהליך קנייה מיטבי, ביניהם זרימת תנועה בין אזורים שונים בעסק, שימוש בתאורה שמבליטה את החן והאטרקטיביות של מוצרים שונים ויצירת עניין על ידי מידוף ותכנון מיקומים באזורים בהם הלקוח משתהה כמו לדוגמה לצד הקופות. 

בחנויות תכשיטים, תאורה נכונה מבליטה את יופיו של התכשיט ומעודדת רכישה. בחנויות ביגוד והנעלה מוצרים משלימים בעלות נמוכה כמו גרביים, אקססוריז וכדומה ימוקמו ליד הקופות ויוצעו ללקוחות עם הרכישה. גם בבתי קפה ומאפיות ניתן למקם מוצרים משלימים כמו רטבים או בקבוקי יין ולעודד הגדלת רכישה ברגע האחרון. לסיכום, עיצוב חללים מסחריים מצריך שילוב מושכל  בין התנופה היצירתית של עולם העיצוב לראייה עסקית מעמיקה, כפי שתפגשו במשרד האדריכלים קררו. 
עיצוב חללים מסחריים